Türkiye'de özellikle 2010'lu yıllardan itibaren kamusal tartışmaların odağına yerleşen kent ve çevre sorunlarının önemli bir boyutu, maden, enerji veya inşaat yönelimli projelere dair iptal davalarıdır. Kent ve çevre davalarının gerisindeki toplumsal hareketler ise hem dünyada hem de Türkiye'de ya yeni toplumsal hareketlerin bir ürünü ya da kalkınma karşıtı olarak okunurlar. Oysa eylem ile düşüncenin kesiştiği bu alan, "yurttaşlık" gibi daha kadim kavramlarla da okunabilir. Kadim kavramların bekçisi Hannah Arendt, hukuki meseleler konusunda akla belki de en son gelecek filozoftur. "Hukuk nedir?"den ziyade "politika nedir?" sorusunun teorisyeni, hukuk ile politikanın karşılıklı olarak nereye oturtulacağı konusunda eşsiz bir kaynak sunar. Arendt'in politik sorumsuzluğu baştan engelleyebilecek bir kurumsal yapı tasarlama çabası, kullandığı zengin mekansal referanslarla birleştiğinde, hukuk karşımıza deneyimlenen bir şey olarak çıkar. Bu iktidar deneyiminin yaşandığı ulusal mekan olan anayasa ise, kendisine tapmadan onunla ilişkilenmenin yollarından biri olan yargı erkini verir.(ARKA KAPAKTAN)

 


İÇİNDEKİLER

 


GİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM
KENT VE ÇEVRE DAVALARINDA POLİTİK YURTTAŞ
1.1. Antroposen, Kapitalosen ve Hukuk
1.2. Kent ve Çevre Hareketleri
1.2.1. Çıkar Gruplarından Toplumsal Hareketlere
1.2.2. Kalabalıklardan Yeni Toplumsal Hareketlere ve Kaynak Mobilizasyonuna
1.3. Repertuvar Olarak Hukuk: Hukuki Bilinç ve Hukuki Mobilizasyon
1.3.1. Stratejik Davalama
1.4. Türkiye'de Kent ve Çevre Hareketlerinin Stratejik Davaları
1.4.1. Türkiye'de Çevre Hakkı: Ucuz Doğayı Korumak
1.4.2. Maden Karşıtı Davalar
1.4.3. HES Karşıtı Davalar
1.4.4. Kentsel Yeşil Alan Davaları
1.5. Müşterekler ve İştirakçiler: Politik Aktör Olarak Yurttaş

 


İKİNCİ BÖLÜM
AGONİSTİK CUMHURİYETÇİLİK VE YURTTAŞLIK
2.1. Yurttaşlık ve Siyasal Katılım: Politik Hayvandan Hukuki İnsana
2.1.1. Ekolojik Yurttaşlık
2.2. Cumhuriyetçi Gelenek
2.2.1. Liberalizmin Toplulukçu Eleştirisi
2.2.2. Yurttaş Cumhuriyetçiliği

 


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ARENDT'TE YURTTAŞ-ANAYASA İLİŞKİSİ
3.1. Yargı Yetisi
3.1.1. Sokratik Bileşen: Eleştirel Mesafe
3.1.2. Kantçı Bileşen: Genişletilmiş Zihniyet
3.2. Politik Sorumluluk ve Hukuki Sorumluluk
3.2.1. Aristoteles ve Phronesis'ten Kopuş
3.2.2. Jaspers ve Suçluluktan Kopuş
3.2.3. Yurttaş Sorumluluğu
3.3. Politikanın Evi: Anayasa
3.3.1. Bir Mekan Olarak Hukuk
3.3.2. Evrensel Mekan: İnsan Hakları
3.3.3. Ulusal Mekan: Anayasa
3.3.4. Anayasayla İlişkilenmek
3.4. Yeryüzü Davalarında Politik Yurttaş: İmkanlar ve Sınırlılıklar
3.4.1. Etik-Politik İmkan
3.4.2. Ekonomi-Politik Sınırlılık
SONUÇ

 


KAYNAKÇA